Henry
Kissinger: ,,Ordinea Mondiala nu mai exista"
Ana
Stan - “Adevarul”
Libia
este in razboi civil, armate fundamentaliste construiesc un califat de-a lungul
Siriei si Irakului, iar tanara democratie din Afganistan este pe punctul de a
paraliza. Acestor probleme li se adauga tensiunile din Rusia si relatiile cu o
China divizata intre promisiuni de cooperare si invinuiri publice.
Conceptul
de ordine mondiala care a caracterizat era moderna este in criza, scrie Henry
Kissinger despre problemele lumii contemporane.
Henry
Kissinger a servit drept consilier pe probleme de securitate nationala sub doi
presedinti americani, Richard Nixon si Henry Ford. Politicianul a ramas in
memoria colectiva drept un stralucit teoretician care a pus in practica
doctrina germana a realismului politic.
,,Wall
Street Journal" citeaza fragmente din noul sau volum ,,Ordinea
Mondiala" (World Order), care a aparut pe 9 septembrie.
Ordinea
mondiala de dupa Razboi stabilita pe concepte occidentale.
Cautarea
unei ordini mondiale a fost de mult definita aproape exclusiv de conceptele
societatilor occidentale. In deceniile care au urmat celui de-Al Doilea Razboi
Mondial, Statele Unite ale Americii, cu o incredere nationala sporita si o
economie puternica, au preluat sefia internationala si au adaugat o noua
dimensiune. O natiune fondata clar pe ideea de libertate si democratie, America
si-a identificat propriul succes cu raspandirea libertatii si democratiei. Dar,
abordarea traditionala a europenilor privind ,,ordinea" a pus popoarele in
postura de concurenti, potrivit lui Kissinger.
Acest
efort de a stabili o ordine mondiala a avut, in mare parte, rezultate bune. Un
exces de state
suverane independente guverneaza mare parte a teritoriului mondial.
Expansiunea democratiei si guvernarea participativa a devenit o
aspiratie impartasita, aproape o realitate universala. Comunicatiile globale
si retelele financiare opereaza in timp real.
Din
1948 pana la sfarsitul secolului, s-a marcat un moment scurt in istoria
umanitatii in care se putea vorbi despre o ordine mondiala aflata la
inceputuri, ordine compusa dintr-un amalgam de idealuri americane si concepte
traditionale europene despre stat si echilibrul puterii.
Insa
mari regiuni ale globului nu au impartasit niciodata conceptele occidentale
despre ordine. Aceste
retineri ale lumii devin acum foarte explicite, de exemplu, in contextul crizei
din Ucraina si in Marea Chinei de Sud. Ordinea stabilita si proclamata de
Occident se afla intr-un punct de turnura, noteaza Henry Kissinger in volumul
sau.
In
primul rand, chiar natura statului in sine a fost supusa unor presiuni
multiple. Europa si-a propus sa depaseasca conceptul si sa faureasca
o politica externa bazata, in principal, pe principiile puterii blande. Insa
este indoielnic faptul ca pretentiile de legitimitate separate de conceptul
strategiei pot sustine o ordine mondiala. Si Europa inca nu are atributele unui
stat, dand nastere unui gol de autoritate interna si unui dezechilibru de
putere de-a lungul granitelor sale.
Paradoxul
ordinii mondiale
In
acelasi timp, parti din Orientul Mijlociu s-au dizolvat in componente
religioase si etnice care se afla in conflict. Militii religioase si fortele
care le sustin incalca granite dupa cum li se nazare, creand un fenomen al statelor
care esueaza in controlarea propriului teritoriu.
Provocarea din
Asia este opusa celei din Europa: sistemul economic a devenit global, insa
structura politica a lumii a ramas la latitudinea statelor. Globalizarea
economica, in esenta ei, ignora granitele nationale. Politica externa le
confirma, chiar daca incearca sa impace conflictele nationale cu idealurile
ordinii mondiale.
Aceasta
dinamica a produs decenii intregi de crestere economica stabila, punctata de
crize financiare
intense: cea din America Latina din anii '80, cea din Asia din 1997, din
Rusia in 1998, din SUA in 2001 si apoi din nou incepand cu 2007, din
Europa dupa 2010.
Castigatorii
au cateva rezerve privind sistemul. Insa pierzatorii isi cauta remediile prin
solutii care neaga sau blocheaza functionarea globala a sistemului economic.
Ordinea internationala se izbeste, astfel, de un paradox: prosperitatea sa este
dependenta de succesul globalizarii, dar procesul produce reactii politice care
deseori functioneaza impotriva aspiratiilor sale, continua Kissinger.
Al
treilea esec al actualei ordini mondiale: cooperarea
Atat
cat exista acum, ordinea mondiala se mai confrunta cu un esec, cel de-al
treilea: absenta unui mechanism eficient disponibil puterilor si posibilitatea
cooperarii privind problemele care vor avea consecinte pe termen lung. Acesta
poate parea o critica un pic ciudata, mai ales in lumina forumurilor multilaterale
care exista mai mult ca oricand in istorie. Si totusi natura si frecventa
acestor reuniuni functioneaza impotriva elaborarii unei strategii pe termen
lung. Acest proces permite, cel mult, o discutie privind tactica si, cel putin,
o noua forma de
eveniment
social. O structura contemporana a normelor si reglementarilor internationale
nu poate fi doar afirmata in declaratii comune. Ea trebuie sa reprezinte o
convingere comuna statelor.
O
ordine mondiala trebuie sa promoveze demnitatea individuala si cooperarea international.
Pedeapsa
pentru esec nu va fi neaparat un razboi major intre state (desi in anumite
regiuni acest lucru ramane o posibilitate) ci mai degraba evolutie in sfere de
influenta identificate cu structurile si forme de guvernamant specifice.
Fiecare sfera va fi tentata sa-si testeze puterea impotriva altor entitati
considerare ilegitime. O lupta intre regiuni poate fi si mai distrugatoare
decat a fost pana acum lupta dintre natiuni.
Cautarea
ordinii mondiale a lumii contemporane va necesita o strategie coerenta pentru
stabilirea ordinii in diverse regiuni. Insa, triumful unei miscari radicale
poate aduce ordinea intr-o regiune, in timp ce provoaca lupte in altele.
O
speranta pentru noi, si o inspiratie in acelasi timp, o poate reprezenta o
ordine mondiala care sa promoveze demnitatea individuala, guvernarea
participativa si cooperarea internationala in conformitate cu un set de reguli bine
stabilite. Insa progresul va trebui sustinut printr-o serie de etape
intermediare.
Intrebarile
la care trebuie sa raspunda SUA
Ca
sa joace un rol responsabil in evolutia ordinii mondiale a secolului XXI, SUA
trebuie sa fie pregatite sa raspunda unui numar de intrebari:
-
Ce vrem sa impiedicam, indiferent de consecinte si,
daca putem, pe cont propriut
-
Ce vrem sa obtinem, chiar daca nu va fi sustinut de
un efort multilateral
-
Ce vrem sa obtinem sau sa prevenim, daca suntem
sustinuti de o aliantat
-
In ce sa nu ne implicam, chiar daca vom fi indemnati
de un grup multilateral sau de o aliantat
-
Care este natura valorilor pe care dorim sa le
implementamt
-
Si cat de mult din aplicarea acestor valori depinde
de circumstanter
Pentru
SUA, acest lucru necesita concentrarea pe doua niveluri aparent contradictorii.
Celebrarea principiilor universale trebuie sa fie relationata cu recunoasterea
istoriei, culturii si imagini despre propria securitate a altor regiuni. Chiar
daca lectiile deceniilor anterioare sunt examinate, afirmatia potrivit careia
America reprezinta un stat exceptional trebuie sustinuta.
Istoria
nu ofera niciun ragaz tarilor care isi lasa la o parte sentimentul de
identitate in favoarea unui drum mai putin provocator. Dar istoria nici nu
asigura succesul celor mai elevate convingeri in absenta unei strategii
geopolitice cuprinzatoare, conchide Henry Kissinger.
Citeste
si:
,,Separatismul saracilor"
,,Saptamana
viitoare nu va fi nicio criza. Agenda mea e deja completata" - aceasta
butada a lui Henry Kissinger reflecta modul in care a fost gandita, planificata
si infaptuita vreme de decenii politica interna si externa a celor mai
importante tari ale lumii.
Exemplul
Ucrainei arata ca ,,agendele completate" tin de domeniul trecutului. Lumea
devine instabila si imprevizibila.
Politica
externa a Uniunii Europene. Idei de retinut:
Acum
40 de ani, Henry Kissinger lansa o intrebare: ,,Daca vreau sa dau telefon in
Europa, pe cine sun". Cu alte cuvinte, are UE o politica externa proprie
si daca da, ce rol joaca Parlamentul European, singura institutie ai carei
membri sunt direct alesi prin vot democratic de cetatenii uniunii, in definirea
si implementarea acesteia.
No comments:
Post a Comment