BREXIT-UL
SI IMPLICATIILE IN ECONOMIA
UNIUNII
EUROPENE SI ROMANEASCA
Cu privire la efectele Brexit-ului asupra economiei europene
si, implicit, asupra economiei romanesti, lucrurile sunt controversate si
tributare diverselor curente de opinie.
In viziunea liderilor, economistilor si analistilor politico
– economici care tin de nucleul dur al Uniunii Europene –, Brexit-ul va produce
perturbari majore, din punct de vedere economic- financiar, in primul rand in
Marea Britanie si partial in blocul comunitar, iar din punct de vedere politic,
va genera (daca procesele nu vor fi controlate / stapanite!) un posibil efect
centrifug, prin puterea exemplului – determinand noi iesiri din UE.
Aceasta viziune transmite semnale de incertitudine, de
nesiguranta, de ingrijorare si de consecinte greu suportabile cu privire la
Brexit si asupra posibililor noi aderenti la un asemenea proces. Cat de
realista sau nu este o asemenea viziune numai viitorul ne va reaspunde cu
adevarat.
Intr-o alta viziune – intr-un mod aproape tacit(!) -, se
agreaza ideea ca iesirea Marii Britanii din UE ar produce un efect de
clarificare si de limpezire a climatului politic si economico – financiar in
cadrul Uniunii, data fiind pozitia intotdeauna rezervata si oarecum detasata a
Regatului fata de problemele de fond ale UE: moneda si politica monetara unica,
politicile: economica, externa, de aparare, in domeniul migratiei etc.
Sigur, aceasta viziune a iesit mai putin in evidenta in
planul dezbateii publice, dar reprezinta adevaratul fond al problemei care a
condus la Brexit.
O chestiune deosebit de importanta care a fost mai putin
vehiculata si analizata in profunzime, pentru ca de aici vor decurge
adevaratele efecte pe termen lung ale Brexit-ului atat pentru Regat cat si
pentru UE, este aceea a adevaratului mobil, al obiectivelor politice si
economice majore pe care vrea sa le realizeze Marea Britanie in viitor.
Apreciez ca efectele negative imediate generate de Brexit,
cu tot tamtamul care se face si cuvenita exacerbare, vor fi suportabile si
pasagere.
Peste 4-5 ani in Regat si in UE vor fi uitate si percepute
ca o usurare. Fiecare entitate – Marea Britanie si UE - va avea un nou “start”
care va fi mult mai benefic pentru Regat – UE ramanand, daca nu se modifica
paradigma de conducere si dezvoltare (va fi foarte greu!) cu aceleasi mari
framantari si probleme de gestionare a unui colos eterogen a carui directie
este incerta.
S-ar parea ca pentru Marea Britanie apartenenta la UE sa n-o
fi fost decat o etapa, o faza fireasca in contextual creat de dupa cel de-al
diolea razboi mondial, un mod de a se conecta la o realitate imediata si
apropiata pe care a putut s-o influienteze si modeleze si dupa propriile
interese, la un parteneriat profitabil, in masura sa creze conexiuni care vor
trece peste etapa post UE in propriul beneficiu.
Reactiile imediate si cele ulterioare ale principalilor
lideri europeni – din Comisia si Parlamentul UE, liderii germani, francezi s.a.
– au fost elocvente. Esenta declaratiilor lor – pe langa teatralitate! - arata
ca se asteptau si chiar isi doreau Brexit-ul!
Lucrurile sunt simple: nu poti sa faci o UE unitara,
puternica neavand moneda comuna si interese comune! Daca pe Romania poti s-o
convingi (a se citi: dictezi! – pentru ca noi nu avem lideri nationali, ci
indivizi manevrabili care reprezinta alte interese!) ce sa faca si la ce
exigente trebuie sa raspunda – cu Marea Britanie nu poti sa faci asa ceva!
Este posibil ca aceasta etapa sa se fi terminat – “maurul
si-a facut datoria” – si acum se retrage pentru surescitarea, in emergenta, a
propriului fost imperiu. Europa este prea complicata, impune foarte multe
restrictii, incorsetari – Marea Britanie are nevoie de independenta, de
relansare, de indreptare spre noii poli de dezvoltare ai lumii. Cu Europa – in virtutea
conexiunilor anterioare - se vor statua noi aranjamente din care Regatul nu va
iesi in pierdere, in fond totul este o afacere si o vor gestiona ca atare.
Desi inca nu a fost activat articolul 50 din Tratatul de la
Lisabona al Uniunii Europene -probabil va fi activat în luna martie a.c. -,
s-au produs o serie de deranjamente in ceea ce priveste deprecierea lirei
steline pe pieţele externe si aparitia unor temeri cu privire la evolutia ei pe
termen lung si ceva vibratii negative pe principalele burse internationale.
Lucruri de altfel de asteptat, ca rezultat al aparitiei, totusi, a unei
modificari in esafodajul politico-economic mondial, dar si de a transmite un
semnal de dezaprobare pentru un asemenea proces catre opinia publica si mediul
afaceri din UK si UE din partea marii finante si a marilor corporatii
internationale.
Acelasi tip de semnal s-a transmis si dupa victoria lui
Trump in recentele alegeri prezidentiale din SUA. Transnationalele au devenit
atat de puternice incat au ajuns sa dicteze politica de stat sau, in anumite
arii geografice, au devenit stat in stat!
Theresa May asteapta hotararea parlamentului pentru ca Marea
Britanie sa activeze cat mai rapid articolul 50 al Tratatului de la Lisabona -
care stabileşte o perioadă de doi ani de negocieri privind retragerea unei ţări
din blocul comunitar. În aceste condiţii, Regatul Unit va părăsi UE până în
2019.
Ministrul britanic al Economiei Philip Hammond a recunoscut,
în contextul dat, că economia ţării se va confrunta cu momente de turbulenţe în
timpul negocierilor, pe care le-a comparat cu un "montagne russe".
Cu toate turbulentele care vor aparea, se va produce o
anumita stare de recul – mai ales in economia UE – si o noua restartare a
relatiilor cu UK plecand de la noul cadru al aranjamentelor care vor fi
stabilite intre parti. Relatiile existente intre corporatii si mai ales
caracterul lor transnational vor elimina multe efecte negative ale acestui
proces de divort amiabil.
Cert este ca UE va avea mai mult de pierdut. UK, din
partener intracomunitar care actiona si respecta acelasi set de reguli si in
virtutea acelorasi interese, va deveni un competitor pentru UE – un competitor
mult mai dinamic si ale carui interese vor privi intreg mapamondul si care,
vrand nevrand, va intra deseori in contradictie cu UE.
UE – care se comporta ca un organism greoi, plin de contradictii
– v-a suferi un proces de franare, de contractie economica, cu implicatii
(functie de dinamica fiecaruia!) asupra tuturor tarilor membre. In plus, are o
mare responsabilitate de a stabili noile raporturi cu UK, atat cu privire la
pasivele si activele convietuirii commune, cat si la viitorul aranjament de
parteneriat.
Pentru Romania lucrurile nu sunt simple!
Totul pleaca de la raspunsurile reale la intrebarile:
-
Ce reprezentam noi in si pentru UE?
-
Cine ne reprezinta noua interesele
in UE?
Detalierea raspunsurilor la aceste intrebari ar face
obiectul unei analize profunde al unui expozeu amplu, pe masura.
Prin urmare, acceptand raspunsul ipotetic tacit la aceste
intrebari – in circumstantele actuale – impactul Brexit-ului asupra Romaniei se
va manifesta fara sa putem sa avem vreo contributie la atenuarea lui! Romania
va primi tot ce i se va da si tot ce se va hotara de catre Comisia UE.
Ne asteptam la un impact economic negativ proportional cu
forta noastra economica, la greutati in miscarea populatiei si a fortei de
munca, la o eventuala distributie a supra-productiei (pe anumite produse care
vor deveni excedentare ca urmare a inchiderii unor segmente de piata engleza),
intoarcerea unei parti a fortei de munca (mai ales cea necalificata!) care a
emigrat, un posibil puseu al somajului, posibile bariere si limitari in
schimburile comerciale s.a.
No comments:
Post a Comment