Friday, February 3, 2017

Brexit-ul si implicatiile in economia UE si romaneasca

BREXIT-UL SI IMPLICATIILE IN ECONOMIA
UNIUNII EUROPENE SI ROMANEASCA

Cu privire la efectele Brexit-ului asupra economiei europene si, implicit, asupra economiei romanesti, lucrurile sunt controversate si tributare diverselor curente de opinie.
In viziunea liderilor, economistilor si analistilor politico – economici care tin de nucleul dur al Uniunii Europene –, Brexit-ul va produce perturbari majore, din punct de vedere economic- financiar, in primul rand in Marea Britanie si partial in blocul comunitar, iar din punct de vedere politic, va genera (daca procesele nu vor fi controlate / stapanite!) un posibil efect centrifug, prin puterea exemplului – determinand noi iesiri din UE.
Aceasta viziune transmite semnale de incertitudine, de nesiguranta, de ingrijorare si de consecinte greu suportabile cu privire la Brexit si asupra posibililor noi aderenti la un asemenea proces. Cat de realista sau nu este o asemenea viziune numai viitorul ne va reaspunde cu adevarat.
Intr-o alta viziune – intr-un mod aproape tacit(!) -, se agreaza ideea ca iesirea Marii Britanii din UE ar produce un efect de clarificare si de limpezire a climatului politic si economico – financiar in cadrul Uniunii, data fiind pozitia intotdeauna rezervata si oarecum detasata a Regatului fata de problemele de fond ale UE: moneda si politica monetara unica, politicile: economica, externa, de aparare, in domeniul migratiei etc.
Sigur, aceasta viziune a iesit mai putin in evidenta in planul dezbateii publice, dar reprezinta adevaratul fond al problemei care a condus la Brexit.
O chestiune deosebit de importanta care a fost mai putin vehiculata si analizata in profunzime, pentru ca de aici vor decurge adevaratele efecte pe termen lung ale Brexit-ului atat pentru Regat cat si pentru UE, este aceea a adevaratului mobil, al obiectivelor politice si economice majore pe care vrea sa le realizeze Marea Britanie in viitor.
Apreciez ca efectele negative imediate generate de Brexit, cu tot tamtamul care se face si cuvenita exacerbare, vor fi suportabile si pasagere.
Peste 4-5 ani in Regat si in UE vor fi uitate si percepute ca o usurare. Fiecare entitate – Marea Britanie si UE - va avea un nou “start” care va fi mult mai benefic pentru Regat – UE ramanand, daca nu se modifica paradigma de conducere si dezvoltare (va fi foarte greu!) cu aceleasi mari framantari si probleme de gestionare a unui colos eterogen a carui directie este incerta.
S-ar parea ca pentru Marea Britanie apartenenta la UE sa n-o fi fost decat o etapa, o faza fireasca in contextual creat de dupa cel de-al diolea razboi mondial, un mod de a se conecta la o realitate imediata si apropiata pe care a putut s-o influienteze si modeleze si dupa propriile interese, la un parteneriat profitabil, in masura sa creze conexiuni care vor trece peste etapa post UE in propriul beneficiu.
Reactiile imediate si cele ulterioare ale principalilor lideri europeni – din Comisia si Parlamentul UE, liderii germani, francezi s.a. – au fost elocvente. Esenta declaratiilor lor – pe langa teatralitate! - arata ca se asteptau si chiar isi doreau Brexit-ul!
Lucrurile sunt simple: nu poti sa faci o UE unitara, puternica neavand moneda comuna si interese comune! Daca pe Romania poti s-o convingi (a se citi: dictezi! – pentru ca noi nu avem lideri nationali, ci indivizi manevrabili care reprezinta alte interese!) ce sa faca si la ce exigente trebuie sa raspunda – cu Marea Britanie nu poti sa faci asa ceva!
Este posibil ca aceasta etapa sa se fi terminat – “maurul si-a facut datoria” – si acum se retrage pentru surescitarea, in emergenta, a propriului fost imperiu. Europa este prea complicata, impune foarte multe restrictii, incorsetari – Marea Britanie are nevoie de independenta, de relansare, de indreptare spre noii poli de dezvoltare ai lumii. Cu Europa – in virtutea conexiunilor anterioare - se vor statua noi aranjamente din care Regatul nu va iesi in pierdere, in fond totul este o afacere si o vor gestiona ca atare.
Desi inca nu a fost activat articolul 50 din Tratatul de la Lisabona al Uniunii Europene -probabil va fi activat în luna martie a.c. -, s-au produs o serie de deranjamente in ceea ce priveste deprecierea lirei steline pe pieţele externe si aparitia unor temeri cu privire la evolutia ei pe termen lung si ceva vibratii negative pe principalele burse internationale. Lucruri de altfel de asteptat, ca rezultat al aparitiei, totusi, a unei modificari in esafodajul politico-economic mondial, dar si de a transmite un semnal de dezaprobare pentru un asemenea proces catre opinia publica si mediul afaceri din UK si UE din partea marii finante si a marilor corporatii internationale.
Acelasi tip de semnal s-a transmis si dupa victoria lui Trump in recentele alegeri prezidentiale din SUA. Transnationalele au devenit atat de puternice incat au ajuns sa dicteze politica de stat sau, in anumite arii geografice, au devenit stat in stat!
Theresa May asteapta hotararea parlamentului pentru ca Marea Britanie sa activeze cat mai rapid articolul 50 al Tratatului de la Lisabona - care stabileşte o perioadă de doi ani de negocieri privind retragerea unei ţări din blocul comunitar. În aceste condiţii, Regatul Unit va părăsi UE până în 2019.
Ministrul britanic al Economiei Philip Hammond a recunoscut, în contextul dat, că economia ţării se va confrunta cu momente de turbulenţe în timpul negocierilor, pe care le-a comparat cu un "montagne russe".
Cu toate turbulentele care vor aparea, se va produce o anumita stare de recul – mai ales in economia UE – si o noua restartare a relatiilor cu UK plecand de la noul cadru al aranjamentelor care vor fi stabilite intre parti. Relatiile existente intre corporatii si mai ales caracterul lor transnational vor elimina multe efecte negative ale acestui proces de divort amiabil.
Cert este ca UE va avea mai mult de pierdut. UK, din partener intracomunitar care actiona si respecta acelasi set de reguli si in virtutea acelorasi interese, va deveni un competitor pentru UE – un competitor mult mai dinamic si ale carui interese vor privi intreg mapamondul si care, vrand nevrand, va intra deseori in contradictie cu UE.
UE – care se comporta ca un organism greoi, plin de contradictii – v-a suferi un proces de franare, de contractie economica, cu implicatii (functie de dinamica fiecaruia!) asupra tuturor tarilor membre. In plus, are o mare responsabilitate de a stabili noile raporturi cu UK, atat cu privire la pasivele si activele convietuirii commune, cat si la viitorul aranjament de parteneriat.
Pentru Romania lucrurile nu sunt simple!
Totul pleaca de la raspunsurile reale la intrebarile:
-       Ce reprezentam noi in si pentru UE?
-       Cine ne reprezinta noua interesele in UE?
Detalierea raspunsurilor la aceste intrebari ar face obiectul unei analize profunde al unui expozeu amplu, pe masura.
Prin urmare, acceptand raspunsul ipotetic tacit la aceste intrebari – in circumstantele actuale – impactul Brexit-ului asupra Romaniei se va manifesta fara sa putem sa avem vreo contributie la atenuarea lui! Romania va primi tot ce i se va da si tot ce se va hotara de catre Comisia UE.
Ne asteptam la un impact economic negativ proportional cu forta noastra economica, la greutati in miscarea populatiei si a fortei de munca, la o eventuala distributie a supra-productiei (pe anumite produse care vor deveni excedentare ca urmare a inchiderii unor segmente de piata engleza), intoarcerea unei parti a fortei de munca (mai ales cea necalificata!) care a emigrat, un posibil puseu al somajului, posibile bariere si limitari in schimburile comerciale s.a. 

No comments:

Post a Comment