“Domnule
prim-ministru, domnule Rector, excelentele voastre, doamnelor si domnilor:
Ingaduiti-mi
mai intai sa va multumesc pentru acordarea acestei oportunitati de a ma
intoarce la Bruges, in circumstante foarte diferite de cele ale ultimei mele
vizite efectuate la scurt timp dupa dezastrul de la Zeebrugge Ferry, cand
curajul belgian si devotamentul medicilor si asistentelor dvs au salvat atatea
vieti britanice.
In
al doilea rand, permiteti-mi sa spun ce placere este sa vorbesc la Colegiul
Europei aflat sub distinsa conducere a rectorului sau [profesorul Lukaszewski].
Colegiul joaca un rol vital si din ce in ce mai important in viata Comunitatii
Europene.
In
al treilea rand, as dori sa va multumesc pentru invitatia de a-mi sustine
discursul in aceasta magnifica sala. Ce loc mai bun pentru a vorbi despre
viitorul Europei decat o constructie care ne aminteste de maretia pe care
Europa o atinsese deja acum peste 600 de ani. Orasul Bruges pastreaza pentru
noi, britanicii, si alte semnificatii istorice. Geoffrey Chaucer era un
vizitator frecvent aici. Si prima carte tiparita in limba engleza a fost
produsa aici, in Bruges, de William Caxton.
BRITANIA
SI EUROPA
Domnule
Presedinte, m-ati invitat sa vorbesc despre Britania si Europa. Poate ca ar
trebui sa va felicit pentru curajul dvs. Daca ar fi sa dati crezare unora
dintre lucrurile spuse si scrise despre vederile mele asupra Europei, ar fi ca
si cum l-ati fi invitat pe Ginghis Han sa vorbeasca despre coexistenta pasnica!
[doamna Thatcher avea umor]
Doresc
sa incep eliminand cateva mituri despre tara mea, Britania, si relatia cu
Europa, iar pentru a face asta, trebuie sa spun cate ceva despre identitatea
Europei insesi.
Europa
nu este creatia Tratatului de la Roma [tratatul de infiintarea a Comunitatilor
Europene 1950]. Cu atat mai putin ideea europeana este proprietatea vreunui
grup sau institutii.
Noi,
britanicii, suntem mostenitorii legatului culturii europene in egala masura cu
oricare alta natiune. Legaturile noastre cu restul Europei, cu continentul
Europei, au fost un factor dominant al istoriei noastre.
Pret
de trei sute de ani am fost parte a Imperiului Roman si hartile noastre inca
pastreaza liniile drepte ale drumurilor pe care romanii le-au construit.
Stramosii
nostri – celti, saxoni, danezi – au venit de pe Continent.
Natiunea
noastra a fost – in acest cuvant preferat de Comunitate – “restructurata” sub
domnia normanda si angevina [de la Casa de Anjou] in secolele al XI-lea si al
XII-lea.
Anul
acesta aniversam 300 de ani de la glorioasa revolutie in care coroana britanica
a fost preluata de Printul William de Orange si Regina Mary.
Vizitati
marile biserici si catedrale ale Britaniei, cititi literatura noastra si
ascultati limba noastra: toate stau marturie a bogatiei culturale pe care am
preluat-o de la Europa si pe care alti europeni au preluat-o de la noi.
Noi,
britanicii, suntem pe drept mandri de felul in care, de la Magna Carta din
1215, am fost pionierii si am dezvoltat institutii reprezentative ca bastioane
ale libertatii. Si mandri de felul in care timp de secole Britania a fost
caminul oamenilor din restul Europei care cautau adapost din calea tiraniei.
Insa
stim ca fara mostenirea ideilor politice europene nu am fi putut realiza atat
de mult. De la gandirea clasica si medievala am imprumutat conceptul de
domnie a legii care delimiteaza societatea civilizata de barbarie. Si de la
Crestinatate , la care Rectorul s-a referit – Crestinatate care vreme
indelungata a fost sinonima cu Europa – cu recunoasterea naturii unice si
spirituale a individului, pe care idee noi ne bazam si azi credinta in
libertatea personala si alte drepturi ale omului.
Prea
des istoria Europei este descrisa ca o serie de interminabile razboaie si
certuri. Totusi, din perspectiva prezentului, ce prevaleaza este experienta
comuna. De exemplu, povestea felului in care Europenii au explorat, au
colonizat – si da, fara scuze – au civilizat o buna parte din lume este istoria
extraordinara a talentului, priceperii si curajului.
Dar
noi, britanicii, avem un fel foarte special de a contribui in Europa. De-a
lungul secolelor ne-am luptat pentru a impiedica Europa sa cada sub dominatia
unei singure puteri. Ne-am luptat si am murit pentru libertatea ei.
La
numai cateva mile de aici zac trupurile a 120.000 de soldati britanici care au
murit in Primul Razboi Mondial. Daca n-ar fi fost vointa de a lupta si de a
muri, Europa ar fi fost unita de multa vreme, insa nu in libertate si justitie.
Ajutorul
britanic pentru miscarile de rezistenta de-a lungul ultimului Razboi a fost cel
care a ajutat mentinerea vie a flacarii libertatii in atatea tari, pana la ziua
eliberarii.
Maine,
Regele Badoiun [al Belgiei] va participa la comemorarea multor bravi belgieni
care si-au dat viata in serviciul militar al Aviatiei Regale Britanice [Royal
Air Force; RAF] – un sacrificiu pe care niciodata nu-l vom uita.
Si
a fost dinspre fortareata insulei noastre locul de unde a inceput eliberarea
Europei.
Si
iata-ne azi, stand impreuna.
Aproape
70.000 de militari britanici sunt stationati in Europa continentala.
Numai
aceste lucruri si dovedesc angajamentul nostru fata de viitorul Europei.
Comunitatea
Europeana este doar o manifestare a identitatii europene, dar nu este
singura.
Nu
trebuie sa uitam Estul de dincolo de Cortina de Fier [pentru cei mai tineri,
era vorba de lagarul comunist sovietic, din care faceam parte si noi], oameni
care odata s-au bucurat de impartasirea plenara a culturii, libertatii si
identitatii europene, si carora li s-au retezat radacinile. Trebuie sa privim
la Varsovia, Praga si Budapesta ca la mari orase europene. Si nu trebuie sa
uitam ca valorile europene au ajutat Statele Unite ale Americii sa devina
valorosul si viteazul aparator al libertatii care sunt.
VIITORUL
EUROPEI
Aceasta
nu este o cronica arida a unor fapte obscure din bibliotecile prafuite ale
istoriei. Este consemnarea a aproape doua mii de ani de implicare britanica in
Europa, de cooperare cu Europa si de contributie in Europa, contributie care
azi este la fel de valida si ferma ca-ntotdeauna.
Da,
am privit si la orizonturi mai largi – la fel ca altii – si ii multumesc lui
Dumnezeu pentru asta, pentru ca Europa nu ar fi prosperat niciodata si nu va
prospera niciodata ca un club ingust la minte, orientat doar spre interior.
Comunitatea
Europeana apartine tuturor membrilor ei.
Si
dati-mi voie sa fiu foarte clara:
Marea
Britanie nu viseaza la o existenta calduta, izolata la periferiile Comunitatii
Europene. Destinul nostru este in Europa, ca parte a Comunitatii.
Insa
asta nu inseamna ca viitorul nostru sta numai in Europa, si nici al Frantei sau
al Spaniei, sau al oricarui alt membru.
Comunitatea
nu este un scop in sine, un obiectiv final. Nici nu este un instrument
institutional care sa fie modificat constant conform dictatelor unui concept
intelectual abstract.
Nici
nu trebuie sa fie osificata de interminabile reglementari.
Comunitatea
Europeana este un mijloc practic prin care Europa poate asigura prosperitatea
si securitatea oamenilor ei intr-o lume in care exista multe alte natiuni si
grupuri de natiuni puternice.
Noi,
europenii, nu ne putem permite sa risipim energii in dispute interne sau
dezbateri institutionale tainice. Acestea nu sunt un substitut pentru actiunea
eficienta.
Europa
trebuie sa fie pregatita atat pentru a contribui cu toata forta la propria
securitate cat si pentru a concura comercial si industrial intr-o lume in care
succesul este de partea tarilor care incurajeaza initiativa si intreprinderile
private, mai degraba decat de partea celor care incearca sa le diminueze.
In
seara aceasta as dori sa stabilesc cateva principii calauzitoare pentru viitor,
care cred ca vor asigura succesul Europei, nu doar in termenii economiei si
apararii, ci si in privinta calitatii vietii si influentei asupra oamenilor
ei.
1.COOPERARE
VOLUNTARA INTRE STATELE SUVERANE
Primul
meu principiu calauzitor este acesta: cooperarea voluntara si activa intre
state suverane independende este cea mai buna cale pentru a construi o
Comunitate Europeana de succes.
A
incerca sa suprimi nationalitatea si sa concentrezi puterea la centrul unui
conglomerat european ar fi extrem de daunator si ar pune in pericol obiectivele
pe care incercam sa le realizam.
Europa
va fi mai puternica tocmai pentru ca are Franta ca Franta, Spania ca Spania,
Marea Britanie ca Marea Britanie, fiecare cu obiceiurile, traditiile si
identitatea ei.
Ar
fi o nebunie sa incerci sa le incadrezi intr-un fel de tipar identitar de
personalitate europeana.
Unii
dintre parintii fondatori ai Comunitatii credeau ca SUA ar trebui sa fie
modelul. Insa intreaga istorie a Americii este substantial diferita de a
Europei.
Oamenii
au plecat acolo pentru a scapa de intoleranta si constrangerile vietii din
Europa. Ei au cautat libertate si oportunitati; si puternicul simt al acestui
scop i-a ajutat, de peste doua secole, sa creeze o noua unitate si mandrie de a
fi american, la fel cum mandria noastra sta in aceea de a fi britanic sau
belgian sau olandez sau german.
Sunt
prima care sa afirm ca in multe privinte tarile Europei ar trebui sa incerce sa
vorbeasca pe o singura voce. Doresc sa ne vad lucrand mai strans asupra
lucrurilor pe care le putem face mai bine impreuna decat singuri. Europa este
mai puternica atunci cand procedam asa, fie ca vorbim de comert, aparare sau relatiile
cu restul lumii.
Insa
a lucra impreuna nu presupune centralizarea puterii la Bruxelles sau ca
deciziile sa fie luate de o birocratie numita.
Intr-adevar,
este ironic faptul ca chiar atunci cand tari a URSS, care incearca sa dirijeze
totul de la centru, invata ca succesul depinde de dispersarea puterii si
deciziei de la centru, exista unii in Comunitate care par a dori sa mearga in
directia opusa [ghici cine?]
Noi
nu am retras cu succes barierele impuse de statul britanic doar ca sa le vedem
reimpuse la nivel european de un Super-Stat european exercitand o noua
dominatie de la Bruxelles.
Sigur
ca dorim sa vedem Europa mai unita si cu un mai mare sens al scopului comun.
Insa asta trebuie sa se intample intr-un fel care sa conserve traditiile diferite,
puterile parlamentare si simtul mandriei nationale ale fiecarei tari; pentru ca
acestea au fost sursa vitalitatii Europei de-a lungul secolelor.
2.INCURAJAREA
SCHIMBARII
Al
doilea principiu calauzitor al meu este urmatorul: politicie comunitare trebuie
sa abordeze problemele prezente intr-un mod practic, oricat de dificil ar fi.
Daca
nu putem reforma acele politici comunitare care sunt evident gresite sau
ineficiente si care produc pe buna dreptate nelinistea publica, atunci nu vom
obtine suportul public pentru dezvoltarea viitoare a Comunitatii.
Si
de aceea realizarile Consiliului European de la Bruxelles din februarie trecut
sunt atat de importante.
Nu
era corect ca jumatate din bugetul total al Comunitatii sa fie cheltuit pentru
stocarea si evacuarea surplusului de produse alimentare. Acum acele stocuri au
fost drastic reduse.
A
fost absolut corect sa decidem ca partea agriculturii din buget sa fie redusa
pentru a elibera resurse pentru alte politici, cum ar fi ajutarea regiunilor
defavorizate si a (re)calificarii pentru locuri de munca.
A
fost corect sa introducem disciplina bugetara pentru a intari aceste decizii si
a aduce sub mai mult control cheltuielile Comunitatii.
Iar
celor care s-au plans ca s-a cheltuit prea mult timp cu detalii financiare le-a
scapat esentialul. Nu poti construi pe fundatii subrede, financiare sau de
orice fel, si reformele fundamentale din iarna trecuta au netezit calea pentru
progresele remarcabile inregistrate in privinta Pietei Unice.
Insa
nu ne putem opri la ceea ce am realizat. De exemplu, sarcina reformarii
Politicii Comune Agricole [PCA] este departe de a fi completa.
Desigur,
Europa are nevoie de o industrie agricola stabila si eficienta. Insa PCA este
nemanageriabila, ineficienta si ingrozitor de scumpa. Productia surplusurilor
nedorite [productie pe stoc] nu protejeaza nici veniturile, nici viitorul
fermierilor.
Trebuie
sa continuam sa urmarim politici care pun oferta in acord cu cerintele pietei,
si care vor reduce supraproductia si vor limita costurile.
Desigur,
trebuie sa protejam satele si regiunile rurale care sunt o parte atat de
importanta a vietii noastre nationale, insa nu prin instrumentul controlului
preturilor agricole.
3.EUROPA
DESCHISA LIBEREI INITIATIVE [intreprinderii private]
Al
treilea principiu calauzitor este nevoia politicilor comunitare de a incuraja
libera initiativa privata.
Daca
Europa doreste sa infloreasca si sa creeze locuri de munca in viitor, libera
initiativa privata este cheia.
Cadrul
de baza este acesta: Tratatul de la Roma a fost conceput ca o Carta a
Libertatii Economice. Dar nu in acest fel a fost de regula citit si, cu atat
mai putin, aplicat.
Lectia
de istorie economica a Europei din anii ’70 si ‘80 este ca PLANIFICAREA
CENTRALA SI CONTROLUL DETALIAT NU FUNCTIONEAZA si ca INITIATIVA SI EFORTUL
PRIVAT FUNCTIONEAZA.
Ca
economia controlata de Stat este reteta spre crestere economica scazuta si ca
libera initiativa incurajata de cadrul legal aduce rezultate mai bune.
Obiectivul
unei Europe deschise liberei initiative este motorul crearii Pietei Europene
Unice din 1992. Scapand de bariere, oferind companiilor posibilitatea de a
opera la scara europeana, putem concura cu Statele Unite, Japonia si alte
puteri economice emergente din Asia sau din alta parte.
Iar
asta inseama PIETE LIBERE, actiune pentru largirea optiunilor, actiune pentru
REDUCEREA INTERVENTIEI GUVERNAMENTALE.
Scopul
nostru NU trebuie sa fie reglementarea mai multa si mai detaliata de la centru:
ar trebui sa fie dereglementarea si ridicarea constrangerilor comerciale.
Marea
Britanie a condus intotdeauna in ce priveste deschiderea pietelor pentru altii.
City-ul
londonez a primit institutiile financiare din toate partile lumii, si de aceea
este cel mai mare si mai de succes centru financiar al Europei.
Am
deschis piata noastra echipamentelor de telecomunicatii, am introdus competitia
pe piata serviciilor si si chiar in interiorul retelelor – pasi pe care altii
din Europa abia acum ii iau in considerare.
In
transportul aerian, am preluat conducerea in ce priveste liberalizarea si am
vazut beneficiile transportului mai ieftin si a optiunilor mai largi.
Comertul
naval de coasta este deschis flotelor comerciale ale Europei.
Am
vrea sa spunem acelasi lucru si despre multi alti membri ai Comunitatii.
In
ce priveste problemele monetare, dati-mi voie sa spun urmatoarele. Cheia
problemei nu este daca ar trebui sa avem o Banca Centrala Europeana. Cerintele
practice si imediate sunt:
-implementarea
angajamentului comunitar pentru miscarea libera a capitalurilor – in Marea
Britanie o avem;
-si
pentru abolirea controlului schimburilor – in Marea Britanie l-am abolit in
1979;
-stabilirea
unei piete libere autentice a serviciilor bancare, de asigurari si investitii;
-o
mai larga folosire a ecu [unitatea monetara europeana; la vremea aceea nu
exista moneda Euro, ci doar o moneda de cont utilizata ca moneda de calcul si
calculata pe baza unui “cos valutar” format din monezile statelor membre]
In
toamna aceasta, Marea Britanie va emite bonuri de trezorerie in ecu si speram
sa vedem si alte guverne comunitare facand acelasi lucru.
Acestea
sunt cerinte REALE pentru ca sunt ceea ce comunitatea de afaceri si industria
comunitara au nevoie pentru a concura eficient in lumea larga. Si sunt ceea ce
consumatorul european doreste, pentru a-si largi optiunile si a scadea costurile.
Spre
acesti pasi practici de baza ar trebui sa-si indrepte Comunitatea atentia. Dupa
ce toate acestea vor fi realizate si sustinute o perioada de timp, ne vom afla
intr-o pozitie mai buna pentru a judeca urmatoarea miscare.
Acelasi
lucru este valabil si cu privire la frontierele dintre tarile noastre.
Sigur
ca dorim sa facilitam accesul bunurilor prin frontiere.
Sigur
ca dorim sa facilitam circulatia oamenilor in interiorul Comunitatii.
Insa
este o chestiune de elementar bun simt ca nu putem aboli total orice control de
frontiera daca urmeaza sa ne protejam cetatenii de criminalitate si sa stopam
miscarea drogurilor, teroristilor si imigrantilor ilegali [atentie! spunea asta
in 1988!]
Acest
lucru a fost subliniat grafic acum trei saptamani cand un curajos ofiter vamal
german, facandu-si datoria la frontiera dintre Olanda si Germania, a dat o
lovitura majora teroristilor IRA.
Si
inainte de a parasi subiectul pietei unice, dati-mi voie sa spun ca NU avem
nevoie de noi reglementari care sa ridice costul salarizarii si sa faca piata
europeana a muncii mai putin flexibila si mai putin competitiva decat a
furnizorilor de peste mari.
Daca
dorim sa avem un Statut European al Companiilor, ar trebui sa contina un
minimum de reglementare.
Si
va asigur ca noi, in Marea Britanie, ne vom lupta cu orice incercari de
introducere a colectivismului si corporatismului la nivel european – desi, ceea
ce oamenii vor sa faca in propriile lor tari, este treaba lor.
4.EUROPA
DESCHISA LUMII
Al
patrulea principiu calauzitor NU ar trebui s fie protectionismul.
Expansiunea
economiei globale ne cere sa continuam procesul de ridicare a barierelor
comerciale, si sa o facem prin negocieri multilaterale in cadrul GATT[General
Agreement on tariffs and Trade].
Ar
fi o tradare daca, in timp ce ridicam restrictiile comertului in interiorul
Europei, comunitatea ar cauta sa ridice bariere protectioniste externe mai
mari.
Trebuie
sa ne asiguram ca abordarea noastra a comertului global este consistenta cu
liberalizarea pe care o predicam acasa.
Avem
o responsabilitate de a da tonul in aceasta privinta, o responsabilitate care
este in mod particular indreptata catre tarile mai putin dezvoltate. Acestea nu
au nevoie doar de ajutorul nostru; mai mult ca orice, ele au nevoie de imbunatatirea
oportunitatilor comerciale daca urmeaza sa castige demnitatea data de cresterea
puterii economice si independentei lor.
5.EUROPA
SI APARAREA MILITARA
Ultimul
meu principiu calauzitor priveste o chestiune fundamentala: rolul tarilor
europene in apararea militara.
Europa
trebuie sa continue mentinerea unei aparari sigure prin intermediul NATO.
Nu
poate fi vorba de relaxarea eforturilor, chiar daca asta inseamna luarea unor
decizii dificile si costuri serioase.
Pacea
care a fost mentinuta timp de 40 de ani o datoram NATO.
Iar
ideea este ca lucrurile au mers asa cum ne-am dorit: modelul democratic a
societatii libere s-a dovedit superior; libertatea sta in ofensiva, in ofensiva
pasnica asupra lumii, pentru prima data in timpul vietii mele.
Trebuie
sa ne straduim sa mentimen angajamentul SUA pentru apararea Europei. Si asta
inseamna recunoasterea poverii asupra resurselor lor, a rolului pe care si l-au
asumat si punctul lor de vedere ca aliatii ar trebui sa-si asume integral rolul
in apararea libertatii lor, cu atat mai mult cu cat Europa devine mai bogata.
In acelasi sens, vor lua in considerare Europa pentru a juca un rol si in afara
regiunii, asa cum am facut recent in Golf.
NATO
si Uniunea Europeana Vestica au recunoscut demult in ce consta problemele de
aparare ale Europei, si au indicat solutii. A venit timpul sa dam substanta
declaratiilor noastre despre un efort de aparare mai puternic dand valoare mai
buna banilor.
Nu
este o problema institutionala.
Nu
este o problema de redactare.
Este
ceva mult mai simplu si mai profund: este o chestiune de vointa politica si de
curaj politic, de a-i convinge pe oamenii din tarile noastre ca nu ne putem
baza pe altii in ce priveste propria aparare, ci ca fiecare membru al Aliantei
trebuie sa suporte o parte proportionala a poverii.
Trebuie
sa pastram suportul public pentru descurajare pe calea nucleara, amintind ca
armele conventionale si desuete nu descurajeaza, de unde si nevoia pentru
modernizare.
Trebuie
sa indeplinim conditiile pentru apararea conventionala eficienta a Europei
impotriva URSS [iata ca nici Rusia lui Putin nu este o amenintare mai mica]
care se inarmeaza si modernizeaza continuu.
Trebuie
sa dezvoltam o Uniune Europeana Occidentala, nu ca alternativa la NATO, ci ca
mijloc de a intari contributia Europei la apararea comuna a Occidentului.
Mai
presus de toate, la vremuri de schimbare si inertitudine in URSS si Europa de
Est, trebuie sa conservam unitatea Europei si sa ne asiguram ca, orice s-ar
intampla, apararea noastra este asigurata.
In
acelasi timp, trebuie sa negociem controlul armamentului si sa pastram usa
deschisa larg cooperari in toate celelalte probleme cuprinse in Acordurile de
la Helsinki.
Sa
nu uitam insa ca modul nostru de viata, viziunea noastra si tot ceea ce speram
sa infaptuim, nu sunt asigurate de dreptatea cauzei noastre, ci de puterea
apararii noastre. In aceasta privinta, nu ne putem clatina, nu putem esua.
ABORDAREA
BRITANICA
Domnule
Presedinte, cred ca nu este suficient sa vorbim despre viziunea sau idealul
european. Daca credem in ele, trebuie sa trasam calea si sa identificam pasii
urmatori.
Si
asta este ceea ce am incercat sa fac in aceasta seara.
Aceasta
abordare nu are nevoie de noi documente: sunt toate acolo, in Tratatul
Atlanticului de Nord, in Tratatul de la Roma revizuit la Bruxelles, texte
scrise de oameni vizionari, un remarcabil belgian – Paul Henri Spaak – printre
ei.
Oricat
de departe am vrea sa ajungem, adevarul este ca putem ajunge acolo numai pas cu
pas. Si ce este necesar sa facem acum este sa decidem asupra urmatorilor pasi,
mai degraba decat sa ne lasam distrasi de scopuri utopice.
Utopia
nu vine niciodata, pentru ca stim ca n-ar trebui sa ne placa daca ar veni.
Lasati
Europa sa fie o familie a natiunilor, intelegandu-se reciproc mai bine,
apreciindu-se reciproc mai bine, facand mai mult impreuna insa bucurandu-ne de
identitatea noastra nationala nu mai putin decat de stradania noastra comuna
europeana.
Lasati-ne
sa avem o Europa care joaca un rol plenar in lumea larga, care priveste spre
exterior, nu spre interior, si care conserva comunitatea Atlantica – acea
Europa de pe ambele maluri ale Atlanticului – care este cea mai nobila
mostenire si puterea noastra cea mai mare.”
***
Asta
declara si recomanda doamna Thatcher in 1988. Asta recomanda, pentru viitorul
si bunastarea tuturor membrilor Comunitatii Europene, acum 30 de ani, premierul
britanic, in numele alegatorilor britanici.
Iar
Bruxelles-ul, dupa cum puteti observa retrospectiv, a facut exact opusul. Si
opusul il face in continuare. De unde si rezultatele.
Si
va mai mirati ca Uniunea merge prost? Si va mai mirati ca majoritatea
britanicilor a votat Exit? Dupa 30 de ani de eroare dupa eroare incapatanata a
politicilor si liderilor comunitari?
Vedeti,
asadar? Pentru britanici – care au ales-o de trei ori la rand pe doamna
Thatcher sa-i guverneze; care au crezut in ea si in viziunea ei; care s-au
identificat majoritar cu ideile si valorile ei, idei si valori care erau si au
ramas si azi ale majoritatii insularilor – tendintele autoritariene,
centraliste, colectiviste, anti-libertate, anti-identitate nationala si
culturala ale Bruxelles-ului nu sunt noi.
Si
nici nu pot fi acuzati britanicii ca n-au avut rabdare: timp de 30 de ani, au
suportat erorile sistematice ale leadershipului UE, devierile flagrante de la
valorile si cultura lor politica si sociala. Timp de 30 de ani, liderii Marii
Britanii au incercat, din interiorul Uniunii, sa o aduca pe calea cea buna. N-au
reusit mare lucru. Asa ca, finalmente, dupa 30 de ani, britanicii au decis:
OUT!
Cei
care inca mai acuza cele 52 de procente din electoratul britanic activ de
ignoranta si iresponsabilitate, tradeaza asadar o glorioasa ignoranta a acestor
adevaruri istorice la vedere. Si o la fel de “glorioasa” lipsa de recunostinta
pentru exemplul, modelul si lectia britanica – prezenta si seculara.
Cei
care se supara, ca magarul pe sat, pe britanicii care si-au (re)luat soarta-n
maini, si au dat acest semnal devastator cu privire la erorile si devierea de
la proiect a Uniunii Europene, ar face bine sa ia o pauza de reflectie, sa-si
adune mintile si sa si le puna la lucru pentru a presa inteligent, organizat,
asociat, in directiile politice pe care doamna Thatcher, inca din anii ‘80,
iata, le-a enuntat. Daca vor salvarea Uniunii, atunci asta-i calea si nu exista
alta: presiunea concertata asupra Germaniei si acolitilor de la Bruxelles in
directia acestor schimbari.
A
continua sa-i insulti pe britanici – insultandu-ne si noua inteligenta si bunul
simt totodata – in loc sa cauti sa le intelegi corect si sa le respecti
optiunea, ACEASTA ESTE ADEVARATA IRESPONSABILITATE.
Cu
cat mai repede se va intelege optiunea Brexit si motivatia ei, atat la nivelul
elitelor noastre si a celor continentale, cat si la nivelul popoarelor
europene, cu atat mai reale devin sansele de mentinere si redresare a Uniunii
pe termen mediu si lung. Pentru ca da, drumu-i greu si lung.
Iar
daca nu se va intelege …. Atunci va fi ce va fi. Insa de la Brexit incoace si
de azi inainte, cei care azi inca refuza sa inteleaga, macar nu vor mai putea
pretinde ca nu li s-a aratat calea, ca nu li s-a spus, ca n-au stiut.
No comments:
Post a Comment